Bullbak och lekdax.

Lillfisen är hemma här i dag, han går bara på dagis tre dagar i veckan. Just nu frågar han stup i kvarten om Måns kommer snart. Måns är en kompis som skall komma hit vid halv elva tiden, alltså om en och en halv timme, så det blir nog samma fråga några ggr till...

I går kväll fick jag ett ryck och satte i gång och bakade. Bakning och ridning är som terapi för mig, då mår jag riktigt väl när jag får ägna mig åt de aktiviteterna/sysslorna. Dessvärre är det inte särskilt hälsosamt ur det fysiska perspektivet för min del vad gäller bakningen, jag kan ju inte motstå att äta av alla onyttigheter. Men så fann jag ett recept på Hurtbullar för ett tag sedan, och det var just de jag satte igång att baka igår.

Dessvärre minns jag inte vart jag fann receptet så någon källa blir svår att ange, men här kommer det iaf, kanske är det någon mer som är sugen på att baka lite nyttigare...

HURTBULLAR - ca 20 st

5 dl mellanmjölk
½ dl rapsolja
50 g jäst
½ dl råsocker
1 tsk stött kardemumma
5 dl dinkelmjöl, fullkorn
6-7 dl vetemjöl

FYLLNING:
1 ask Philadelphia cream cheese (200 g)
½ dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk stött kardemumma

Allt blandas samman precis som när man bakar vanliga bullar, jäses en halv timme. Fyllningen smetas på, degen rullas ihop. Delas och läggs på bakplåtsklädd plåt. Jäs igen, strö över lite råsocker, in i ugnen ca 10 min i 225 grader.

Lycka till! Helt klart ett bra alternativ till de mer onyttiga bullarna...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0